Si a Mallorca existeix un dels establiments més antics d’Europa, Can Joan de s'Aigo, que des de 1700 elabora deliciosos gelats i quemuyars, és perquè a l’illa hi ha una sòlida tradició al voltant d’aquest producte que abans només es consumia a l’estiu.
Els de ametlla crua i d’avellana torrada són els típics, però no s’han d’oblidar els bombons o, en l’àmbit de les begudes, l’aigo amb neu i l’orxata d’ametlla i les múltiples maneres d’acompanyar-los amb brioixeria.
'Neu' i 'aigo amb neu'
El quiosc Can Calent és al centre de Sa Pobla. Cada dia de l’any, Fina obre aquest petit establiment on elabora aigo amb neu de manera més moderna que com ho feia el seu avi fa cent anys. Aleshores els gelats depenien que els nevaters baixessin neu de la Serra de Tramuntana i es realitzés la màgica barreja en una bomba, habitualment de coure. Afortunadament, ara tot és més senzill i amb idèntics resultats. Així que val la pena, si sou a Sa Pobla, un dels pobles més calorosos de l’illa, acostar-vos a Can Calent i tastar aquesta beguda cremosa i refrescant de llimona.
Si Can Calent és l’únic lloc de Mallorca on fan aigo amb neu, l’illa és plena de llocs on degustar altres gelats tradicionals. Hi ha cinc fàbriques que els elaboren, moltes gelateries a peu de carrer i restaurants que els fan ells mateixos. Parlem bàsicament del típic gelat d’ametlla crua acompanyat d’una ensaïmada rasa, que continua sent el berenar per excel·lència dels mallorquins juntament amb el gató (un pastís d’ametlla) amb gelat de mantecado. Per fer el treball de camp, sempre es pot anar a Valldemossa i tastar la coca de patata amb gelat o bé a Palma on, si trobeu taula en algun dels dos locals de Can Joan de s'Aigo, comprovareu per què aquesta granja s’ha convertit en un emblema de la ciutat.
Cap gelat sense 'quemuyar'
El cucurutxo és relativament nou. El gelat sempre s’havia pres sol o acompanyat d’un quemuyar (alguna cosa per sucar). Al Fornet de la Soca fa temps que recuperen receptes de les antigues cases senyorials de Palma, on apareixen totes les varietats de dolços que acompanyaven la xocolata calenta i, a l’estiu, els gelats. Parlem de pastissos populars com l’ensaïmada, el gató, la coca de patata o el quarto, però també d’altres menys coneguts: el coixí imperial, el serafí, el cubellet, el congret o el madritxo.
Els bombons
A més d’un compliment, un bombó mallorquí és una cançó de Joan Miquel Oliver i un dels gelats més típics de l’illa. A JOP fa 50 anys que elaboren, gairebé artesanalment, el cubanito (un gelat d’ametlla amb vainilla), al qual s’ha sumat el bombó campaner. A més, han convertit la pomada maonesa en gelat.